tisdag 8 april 2014

Du är placerad i kö...

"Du har plats 55 i kön, beräknad kötid ca 20 minuter" "Det är många som ringer nu och du är placerad i kö. Vi tar ditt samtal så fort vi kan, beräknad väntetid 12 minuter"

Oavsett om man ringer Försäkringskassan, Elbolaget eller Dagstidningen får man oftast ett svar om hur lång tid det tar innan de tänker besvara ens funderingar och frågor. Om man mejlar till en kundsupport får man i princip alltid ett  mejl med bekräftelse på att de har tagit emot frågan. Man får ett ärendenummer. Skickar man paket på posten får man ett kollinummer och kan enkelt spåra var försändelsen befinner sig. Man skulle kunna tycka att samma principer borde kunna gälla inom vården. Hur svårt skulle det till exempel vara att mitt sjukhus skickar mig en bekräftelse (med ett ärendenummer?) om att de har skickat min utredning till Uppsala. Hur svårt skulle det vara för Uppsala att skicka mig en bekräftelse på att de har tagit emot den? Hur svårt skulle det vara för dem därefter att ge mig någon slags beräknad väntetid? Jag vet inte om det är för mycket begärt, men det är väl inte så konstigt att man vill ha någon typ av besked om var i processen man befinner sig? Det enda jag vet just nu är min utredning är godkänd av Uppsala och att min pappas utredning (godkänd av läkaren i Örebro) är skickad - i alla fall enligt min läkares information till mig. Men, jag har ingen som helst aning om det tar en månad eller ett halvår att få svar. I skrivandets stund har vi väntat tre veckor. Hur vet jag om utredningen ens kommit fram?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar