tisdag 3 september 2013

Kan man annonsera efter en ny njure på facebook?

Idag fick jag ett besked som jag vetat sedan år 2000 skulle komma. Min njurfunktion är nu nere på under 15 procent och det är dags att påbörja en transplantationsutredning. Jag har känt mig väldigt trött den senaste tiden, även fast vi haft en fantastisk sommar och en helt underbar ledighet, så jag har på sätt och vis känt på mig att det varit något på gång. Hursomhelst är det i alla fall ett jobbigt besked, även om det på sätt och vis känns som ett avstamp mot något bättre. Den närmaste tiden kommer att innebära utredning av både mig och den eller de personer som kan tänkas komma ifråga för att donera en av sina njurar till mig. Det kommer att bli allt från undersökning av tandstatus och hjärt- och lungröntgen till fystest och säkert massa mer som jag i skrivandets stund inte kommer ihåg från morgonens läkarbesök.

Förutom lite allmän förvirring och viss ledsamhet och oro över att inte vara en vanlig fullt frisk människa och vad detta kommer att innebära för min familj kretsar tankarna kring mitt arbete och hur mycket jag kommer orka och kunna jobba.

Jahapp, hur går man till väga när man fått uppdraget av läkaren att kolla runt och fråga eventuella donatorer - lägger ut en efterlysning på facebook?

Note to one self:
Bildgoogla inte på njure.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar